tiistai 1. marraskuuta 2016

Ketä jaottelu tyttöihin ja poikiin palvelee?


(Kolumni julkaistu Satakunnan Kansassa 1.11.2016)

Toissa viikolla Helsingin Sanomien Nyt-liite uutisoi Opetushallituksen kouluille tarkoittamasta tasa-arvo-oppaasta. Uutisen pohjalta levisi väärinkäsitys, ettei poikia saisi enää kutsua koulussa pojiksi ja tyttöjä tytöiksi. Some kohisi sukupuolen kieltämisestä ja Soini puhisi plokissaan miten pojat ovat poikia vaikka ”humpuuki rehottaa”.

Kuten jokainen asiaa muuallakin kuin iltapäivälehtien lööpeissä seurannut ymmärtää, tasa-arvosuunnitelmassa ei ole kysymys sukupuolen kieltämisestä, vaan stereotypioiden ja kahden tiukan sukupuolimuotin purkamisesta. Tytöt eivät ole keskenään samanlaisia sen enempää kuin pojatkaan.

Rakenteelliset jakolinjat joita nyt yritetään purkaa, ovat peräisin ajalta jolloin käsitykset sukupuolesta olivat toisenlaisia kuin nykyisin. Olemme kuitenkin alkaneet pitää jakolinjoja lähes biologisina tosiasioina. Uskomme, että tytöt ovat ”luonnostaan” parempia hoivaajia ja pojat ”luonnostaan” parempia johtajia. Palkansaajien tutkimuslaitoksen mukaan ammattien jakautuminen mies- ja naisvaltaisiin aloihin on Suomessa jyrkintä koko EU:ssa.

Lapsille aletaan jo varhain puhua tietyllä tavalla minkä seurauksena tytöt ja pojat alkavat mm. suuntautua omille aloilleen jo lapsuudessa. Naisasialiitto Unionin varhaiskasvatushankkeessa tehtiin päiväkotien arjesta videointeja. Niissä paljastui tyttöjen ja poikien erilainen kohtelu, joka on usein hienovaraista ja tiedostamatonta. Päiväkotien työntekijät yllättyivät itsekin katsoessaan omaa toimintaansa videolta.

Sukupuolisensitiivinen kasvattaja ymmärtää sukupuoliroolit historiallisina ja ajassa muuttuvina asioina, sekä tiedostaa stereotyyppisten sukupuolikäsitysten vaikutuksen yhteiskunnan rakenteisiin ja yksilöön. Se tarkoittaa esimerkiksi arkisessa puheessa toistettujen yleistysten kyseenalaistamista. Kaikki tytöt eivät pidä prinsessaleikeistä! Sukupuolistereotyyppisiä elementtejä ei kuitenkaan tarvitse poistaa lasten oppimisympäristöstä. Riittää kun vältetään tarjoamasta yhdenlaisia leluja, taitoja ja ammatteja tytöille, toisenlaisia pojille.

Mitä tasa-arvosuunnitelman vastustajat pelkäävät? Mitä menetettävää kenelläkään on siinä että lapsia kohdellaan koulussa yksilöinä, ei sukupuolena?

Kirjoittaja pitää pikkujoulusesongin prinsessaleikeistä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti